لزوم صادرات پلاسمای خون

لزوم صادرات پلاسمای خون
به گزارش ایلنا، احمد قویدل، سخنگوی کانون هموفیلی ایران با اشاره به صنعت پلاسمای خون گفت:

در حالی که این صنعت در جهان بسیار پیشرفت کرده است و شرکت های جمع آوری پلاسما می توانند با ثبت جهانی پلاسمایی که جمع آوری می کنند تامین کننده های مطمئنی برای ماده اولیه مورد نیاز شرکت های دارویی بزرگ باشند، در کشور ما علیرغم نیاز جدی کشور به ارزآوری و کار آفرینی فعالیت‌های این شرکت‌ها با محدودیت‌های جدی مواجه است. متاسفانه با وجود این محدودیت‌ها نه تنها از تاسیس مراکز جمع آوری پلاسمای خون جدید جلوگیری می شود، بلکه از توسعه این مراکز در کمال شگفتی جلوگیری می‌شود. ممنوعیت صدور پلاسمای ایرانی از جمله این محدودیت‌ها است.

وی یادآور شد:

لازم به یادآوری است که در دوره وزارت دکتر دستجردی جشن خودکفایی پلاسمای ایرانی برای تولید فاکتور 9 برای بیماران هموفیلی برگزار شد، ولی عدم درایت و تدبیر لازم نتوانست کشور را از این فرصت ارزنده بهره مند کند و فاکتور 9 ساخته شده از منابع پلاسمایی دیگر به کشور وارد شده و می شود.

مدیر عامل کانون هموفیلی ایران در ادامه افزود: پلاسما ماده بسیار گران بهایی که در بازار جهانی مانند نفت قیمت دارد. این قیمت به نسبت آنکه تحت استاندارد آمریکا یا اروپا جمع آوری شده باشد از لیتری 150 دلار تا 120 دلار ارزش دارد. در حال حاضر در کشورما بالغ بر 350 هزار لیتر پلاسما تولید می شود. پلاسمایی که از روش جمع آوری پلاسما به دست می‌آید چند برابر پلاسمایی است که از اهدای خون به دست می‌آید. سهم سازمان انتقال خون ایران از این تولید 120000لیتر است که از خون های اهدایی حاصل می شود.از پلاسمای خون آلبومین، IVIG و فاکتورهای انعقادی تولید می‌شود. ارزشمندترین و گرانقیمت ترین ماده ای که از پلاسما تولید می‌شود IVIG است.

وی افزود:

فاکتورهای انعقادی به صورت نوترکیب از منابع غیرپلاسمایی تولید شده است و افق تولید آلبومین به روش های نوترکیب در جهان وجود دارد، اما IVIG اساسا افق تولید از غیر از خون انسان را ندارد و بسیاری از کارشناسان و دانشمندان اتفاق نظر دارند که تقریبا ممکن نیست. شرکت های جمع آوری پلاسما که اخیرا انجمنی را نیز تحت عنوان انجمن پلاسما تاسیس کرده اند بر این اعتقادند که اگر موانع توسع این مراکز برداشته شود با همین تجهیزات تا 400 هزار لیتر پلاسما قابلیت تولید دارند.

مشتریان مراکز جمع آوری پلاسما در آمریکا در سال در طی مدت ده سال ( 2016-2006 ) از 12 میلیون نفر به 38 میلیون نفر افزایش یافته است.تعداد مراکز جمع آوری پلاسمای خون در آمریکا طی ده سال ( 2016 – 2006 ) از کمتر از 300 مرکز به 600 مرکز جمع آوری پلاسمای خون افزایش یافته است.فروش جهانی پلاسمای خون انسانی در سال 2000 پنج میلیارد دلار و در سال 2000 به 20 میلیارد دلار رسیده است.

جست‌وجوی پست
اشتراک گذاری در:
دسته‌بندی‌ها